søndag, april 01, 2007

Anger og ruelse, eller...


Under en tur Dagny og jeg hadde sammen med Rebekka Gitlestad i november i fjor, ble vår unge venn angrepet av en ilter ape uvisst av hvilke grunn (Se blogg under tittel "Høstløv, fossefall og apestreker" 19. november 2006). Episoden gjorde et visst inntrykk. Så for en tid tilbake fikk jeg et avisutklipp (se faksimile til høyre) av min japansklærer. En kan tydelig se en ape som gnir seg i øynene som om den skulle ha problemer med å holde tårene tilbake. Tankene ble straks ledet hen på episoden med den agressive apen i november i fjor. Jeg så straks for meg en undertekst til bildet. "Unskyld at jeg var så slem Rebekka. Jeg har hatt dårlig samvittighet hele tiden siden."
Det hadde vært en fantastisk historie. Men akk, det er nok ikke en makake som gir uttrykk for anger og ruelse. At den feller tårer er det ikke tvil om. Men årsaken er av mer medisinsk art. Pollenallergi er et stort problem for mange av oss mennesker. Men denne artikkelen forteller at det faktisk er slik også for en del aper her i Japan. Beklager Rebekka, men jeg tror dette er det nærmeste du kommer en beklagelse fra aperiket!

1 Comments:

Blogger Rebekka said...

Hehe. Utrolig bra! Mor min del er jeg helt sikker på at det er en angrende ape vi ser, og den ikke har pollenalergi som resten av Japn har ;) Takk for en kjempe tur til Kyoto i dag!! Det var helt supert altså! :)

5:54 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home