tirsdag, juni 05, 2007

Lenge siden sist!
Det har vært en liten pause i skrivingen. Det har sine grunner. De siste fjorten dagene har tiden som ikke har gått med til vanlige kirkelige aktiviteter, blitt brukt til snekring og montering av ny oppslagstavle. Den gamle gikk med under oppussingen av kirken for to år siden. I mellomtiden har vi måttet nøye oss med noe provisorisk. Men nå er den nye tavla på plass, og den har innlagt lys som slår seg av og på ved hjelp av fotocelle. Som prest i en menighet med få medlemmer og heller stram økonomi, blir en nødt til å ta på seg en del vaktmesteroppgaver. Godt jeg har fått trent litt ved å være den lykkelige medeier av et gammelt hus hjemme i Norge.
Vi er kommet noen dager ut i juni. Pinse er over og vi er kommet til den grønne tiden i henhold til kirkeårskalenderen. Ute er det også mye grønt i tillegg til en hel del andre flotte farger. Blomsterprakten er fantastisk for tiden. Når vi er ute på var daglige morgentrim kan vi fryde oss over det ene blomsterarrangementet etter det andre. Det er forresten andre ting å glede seg over også. Blant annet et visst variert dyreliv med bl.a. skilpadder som baker seg i sola på "svaberg" i elva og menneskelig kreativitet realisert som fiffige vindmøller laget av tomme plastflasker i alle farger og fasonger. Vi har også fått litt blomsterprakt i vår egen hage. Vi var så heldige å få tak i noen blomkarser tidligere i vår, og de har virkelig utvidet sitt territorium. Noen hortensia som vi satte ut i forfjor og i fjor, har vokst til store busker og "synger" mot oss i rødrosa og blått.
De få gjennværende rismarkene som ikke har gitt opp kampen mot boligblokker og forretsningsbygg, er nok en gang fylt med vann. Dermed har også froskene, noen grønne eksemplarer av arten, gjort sin inntreden. Vi merker dem ikke så mye på dagtid, bortsett fra når en og annen på død og liv skal klatre oppver veggen. Vi liker ikke når de gjør det. Ofte blir de der oppe og ender som mumifiserte eksemplarer av arten. En gang for mange år siden hadde forresten én kommet seg opp i vaskemaskinen. Hva den tenkte vet jeg ikke. Kanskje den trodde det var karusellen i en fornøyelsespark. Dagny oppdaget den heldigvis før hun satte maskinen i gang. Men altså froskene er kommet. Og om vi ikke ser så mye til dem på dagtid, hører vi dem desto bedre om kvelden. Et intenst kor av små kvekkende frosk er naturens musikk til oss i juninatten.
I dag var det arbeidermøte for Kinkikirken. Det har vi to ganger i året. Jeg måtte reise med tog, og en av etappene gikk fra en av de travleste stasjonene på undergrunnen i Osaka. Opplevelsen gav en ny dimensjon til begrepet "sardin i boks". Sardinene har ingen grunn til å klage. De har det romslig i forhold til det vi passasjerer hadde det under en del av turen. Da det verste trykket hadde gitt seg, måtte jeg sjekke etter om jeg hadde bein og armer inntakt. En tid føltes det som om den ene foten var plantet i gulvet et par tre meter fra der resten av kroppen min befant seg. Klaustrofobi er en heller dårlig egenskap i en sådann stund. For en som bor på arbeidsplassen, hender det at jeg misunner folk som må reise litt for å komme til jobben. Men dersom det betyr at en er tvunget til en daglig "nær sardin i boks" opplevelse, kaster jeg misunnelsen langt av sted og priser meg lykkelig for at jeg bare trenger noen få korte skritt for å være på plass. Neste etappe var en helt annen opplevelse. Jeg hadde nesten hele vogna for meg selv. Livet her i Japan er sannelig fullt av kontraster.

1 Comments:

Blogger Odd Bjarne Ellefsen said...

Kjempefin oppslagstavle! Håper mange ser den og kommer inn i kirken pga. den!

1:33 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home